درمان انواع سر درد
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

 راه های درمان انواع سردرد

در این مقاله انواع سردرد شامل سر درد خوشه ای یا کلاستر، تنشی یا عصبی و همچنین سینوسی را مورد بررسی قرار داده و راه های درمان و علت و علائم هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
درمان انواع سر درد
درمان انواع سر درد

سردرد تنشی یا عصبی رایج‌ترین نوع سر درد است. گرفتگی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن شما است. برخی از افراد می‌گویند احساس می‌کنند گیره‌ای جمجمه آنها را می‌فشارد.

می‌تواند باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم و سر و گردن شود. می‌تواند از پشت سر شروع شده و به جلو گسترش یابد و یا درد فشرده در اطراف سر تبدیل شود و ممکن است در عضلات گردن، شانه‌ها و فک احساس سفتی و درد ایجاد کند.
تفاوت سردرد تنشی و میگرن

ممکن است سردرد تنشی را با میگرن اشتباه بگیرید. این نوع سردرد باعث درد ضربان‌دار در یک یا دو طرف سر می‌شود.

سردردهای تنشی همه علائم میگرن، مانند حالت تهوع و استفراغ را ندارند. در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند منجر به حساسیت به نور و صدای بلند، شبیه به میگرن شود.

به طور متوسط ممکن است یک یا دو بار در ماه اتفاق افتد. با این حال، سردردهای تنشی نیز می‌توانند مزمن شوند.



چه افرادی دچار سردردهای تنشی یا عصبی می‌شوند؟

بیشتر افراد به احتمال زیاد در مقطعی دچار سردرد تنشی شده‌اند. می‌تواند در هر سنی ایجاد شود ، اما بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان دیده می‌شود. زنان معمولا بیشتر از مردان رنج می برند. برخی از بزرگسالان حداقل ۳ ماه متوالی بیش از ۱۵ بار در ماه سردردهای تنشی را تجربه می کنند.
علل سردرد تنشی

سردرد تنشی دربرخی از افراد به دلیل گرفتگی عضلات پشت گردن و پوست سر ایجاد می‌شود. این نوع انقباضات می‌تواند در اثر انواع مختلفی ایجاد شود.

بیشتر اوقات‌، سردردهای تنشی ناشی از استرس کار، مدرسه، خانواده، دوستان و یا روابط دیگر ایجاد می‌شود. معمولا با موقعیت استرس‌زا می‌تواند اتفاق افتد.

محرک‌ها و علل سردرد تنشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    استراحت ناکافی
    وضعیت بد بدن
    استرس عاطفی یا ذهنی
    اضطراب
    خستگی
    گرسنگی
    سطح آهن پایین
    الکل
    کافئین
    مشکلات فکی یا دندانی
    خستگی چشم
    کمبود آب بدن
    کنار گذاشتن وعده های غذایی
    سیگار
    سرماخوردگی‌، آنفولانزا یا عفونت سینوس

علائم سردرد تنشی یا عصبی

علائم سردرد تنشی شامل موارد زیر است:

    درد مبهم سر
    فشار در اطراف پیشانی
    حساسیت اطراف پیشانی و پوست سر

سردرد تنشی یا عصبی
سردرد تنشی یا عصبی
راه درمان سردرد تنشی چیست؟

سردردهای تنشی مزمن می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است روزهای کار یا تحصیل را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر است سر دردهای تنشی را بلافاصله پس از شروع، هنگامی که علائم هنوز خفیف هستند، درمان کنید. هدف این است که درد را کاهش داده و از بروز بیشتر آنها جلوگیری کنید.

در ادامه انواع راه های درمان سردرد تنشی شامل موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

    نوشیدن آب
    خواب کافی و تغذیه مناسب
    داروهای مسکن
    داروهای شل کننده عضلات
    سایر روش‌ها
    رفتار درمانی طب سوزنی

آب بنوشید

ممکن است کمبود آب بدن داشته باشید و نیاز به افزایش مصرف آب داشته باشید.
خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید

همچنین باید در نظر بگیرید که چقدر می‌خوابید. کمبود خواب می‌تواند منجر به سردردهای تنشی شود و مطمئن شوید که از هیچ وعده غذایی صرف نظر نکرده اید‌، که می‌تواند سردرد ایجاد کند.
از داروهای مسکن استفاده کنید

اگر هیچ یک از این استراتژی‌ها جواب نداد، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید تا از سردرد تنشی خلاص شوید. با این حال، فقط گاهی اوقات از مسکن می‌توان استفاده کرد. استفاده بیش از حد از داروهای مسکن ممکن است منجر به سردردهای مقاوم شود.
داروهای شل کننده عضلات

پزشک متخصص در کنار تجویز مسکن ممکن است داروی شل کننده عضلات را تجویز کنند. این داروها به توقف انقباضات عضلانی کمک می‌کند.
سایر روش‌های درمانی

آنها همچنین ممکن است از سایر روش‌های درمانی مانند: ماساژ درمانی، فیزیوتراپی، مدیریت استرس را توصیه کنند.
رفتار درمانی

همچنین با کمک رفتار درمانی شناختی که درمانگر به شما کمک می‌کند افکاری را که باعث استرس شما می‌شوند را درک کنید و روش‌هایی را برای تغییر این افکار و کاهش استرس به شما آموزش می‌دهند.
طب سوزنی

طب سوزنی نیز روش درمانی است که ممکن است درد در نقاط مختلف را کاهش دهد.
سردرد خوشه ای یا کلاستر

سردرد خوشه ای یا کلاستر یکی از دردناک‌ترین انواع سردرد است. این سردرد مجموعه‌ای از سر دردهای نسبتا کوتاه اما بسیار دردناک است. سردرد خوشه ای معمولا شما را در نیمه شب با درد شدید در یک چشم یا در یک طرف سر شما را بیدار می‌کند.

حملات مکرر که به عنوان دوره‌های خوشه‌ای شناخته می‌شوند، می‌توانند از هفته‌ها تا ماه‌ها ادامه داشته باشند، معمولا با متوقف شدن سردرد، دوره‌های بهبودی اتفاق می‌افتد. در طول بهبودی ممکن است برای ماه‌ها و یا مدت طولانی‌تری سردرد اتفاق نیوفتد.

خوشبختانه سردرد خوشه ای نادر است و تهدید کننده زندگی نیست. درمان می‌تواند حملات سر درد خوشه ای را کوتاه کند. علاوه بر این، داروها می‌توانند تعداد سردردهای خوشه ای را کاهش دهند.
سردرد خوشه ای یا کلاستر
سردرد خوشه ای یا کلاستر
علائم سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای معمولاً بدون هشدار و به طور ناگهانی شروع می‌شود. گرچه ممکن است ابتدا حالت تهوع و هاله شبه میگرنی داشته باشد. علائم و نشانه های شایع در هنگام سردرد عبارتند از:

    ناراحتی یا احساس سوزش خفیف
    یک مردمک چشم کوچکتر
    قرمزی یا سوزش چشم
    آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
    صورت قرمز و گرم
    تعریق
    حساسیت به نور
    درد یک طرفه
    بی‌قراری
    رنگ پریدگی پوست (رنگ پریدگی) یا برافروختگی صورت
    ورم اطراف چشم
    افتادگی پلک

دلایل سردرد خوشه ای

وقتی در یک دوره خوشه هستید، هر یک از اینها می‌تواند سردرد ایجاد کند:

    دود سیگار
    الکل
    بوهای شدید

سردردهای خوشه ای بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند یا کسانی که زیاد الکل می‌خورند، دیده می‌شود. در طی یک دوره خوشه ای حساسیت بیشتری به الکل و نیکوتین خواهید داشت. فقط کمی الکل می‌تواند باعث سر درد شود.
مشخصات دوره سردرد خوشه ای

چند مورد وجود دارد که این نوع سردرد را از دیگر سردردها متمایز می‌کند، که شامل موارد زیر است:

    سرعت
    مدت زمان
    موقعیت درد
    قابل پیشبینی

سرعت

سردردهای خوشه ای معمولا در عرض ۵ یا ۱۰ دقیقه به شدت خود می‌رسد.
مدت زمان

سردردهای خوشه ای معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان آن‌ها می‌تواند بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت هم برسد، اما پس از آن ناپدید می‌شود.

می‌تواند روزانه یک تا سه مورد از این سردردها اتفاق افتد. تاریخ شروع و مدت زمان هر دوره خوشه ممکن است از دوره‌ای به دوره دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، دوره‌های خوشه ای می‌تواند به صورت فصلی رخ دهد ، مانند هر بهار یا هر پاییز.
موقعیت درد

تقریباً همیشه در یک طرف سر ایجاد می‌شود و در طی یک دوره، زمانی که به حملات روزانه مبتلا می‌شوید، در همان سمت می‌ماند (هنگامی که یک دوره سردرد جدید شروع می‌شود، ممکن است به سمت مخالف تغییر یابد).

ممکن است ضربان دار یا ثابت باشد. این نوع سردرد ممکن است در پشت یا اطراف یک چشم احساس شود، ممکن است به پیشانی، شقیقه، بینی، گونه یا لثه فوقانی آن طرف گسترش یابد. پوست سر ممکن است حساس شود.
قابل پیش بینی

به نظر می‌رسد حملات به ریتم شبانه‌روزی مرتبط هستند. آنها به طور منظم و معمولا هر روز در یک زمان اتفاق می‌افتند، به طوری که آنها را “سردرد ساعت زنگ دار” می‌نامند.

حتی ممکن است یکی دو ساعت بعد از خوابیدن شما را از خواب بیدار کند. حملات شبانه می‌تواند شدیدتر از حملات روز باشد.
علت سردرد خوشه ای

علت دقیق سردردهای خوشه ای ناشناخته است، اما الگوهای سردرد خوشه ای نشان می‌دهد که ناهنجاری در ساعت بیولوژیکی بدن (هیپوتالاموس) نقش دارد.
تفاوت سر درد خوشه ای و میگرن

برخلاف سردردهای میگرنی و تنشی، سردرد خوشه ای معمولا با عوامل محرک مانند غذاها، تغییرات هورمونی یا استرس در ارتباط نیست. با این حال، هنگامی که یک دوره خوشه ای شروع می‌شود، نوشیدن الکل یا استرسورها ممکن است به سرعت باعث سر درد شوند.
سردرد سینوسی

سینوس های شما فضاهای پر از هوا در داخل پیشانی، استخوان گونه و پشت پل بینی شما هستند. وقتی ملتهب می‌شوند، معمولا به دلیل واکنش آلرژیک یا عفونت، متورم می‌شوند، مخاط بیشتری ایجاد می‌کنند و کانال‌های تخلیه آنها مسدود می‌شود. تجمع فشار در سینوس‌ها باعث درد می‌شود که احساس سر درد را ایجاد می‌کند.
سردرد سینوسی
علائم سردرد سینوسی

از علائم سردرد سینوسی درد عمیق و مداوم در استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی است. هنگامی که سر را به طور ناگهانی حرکت می‌دهید یا فشار می‌آورید، معمولا درد بیشتر می‌شود. در همان زمان، ممکن است علائم سینوسی دیگری داشته باشید، مانند:

    آبریزش بینی
    تب

انواع دیگر سردردها مانند میگرن یا سردردهای تنشی، اغلب با سر دردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. از آنجا که درمان مورد نیاز شما به نوع سردرد شما بستگی دارد، مهم است که تشخیص درست داده شود.

آیا به دنبال درمان میگرن هستید؟
آلرژی و سردردهای سینوسی

تا بحال شنیده‌اید که آلرژی باعث سر درد سینوسی می‌شود؟  آلرژی می‌تواند باعث گرفتگی سینوس شود، که باعث سردرد شود. درمان آلرژی می‌تواند آن گرفتگی را کاهش دهد اما درد سر شما را تسکین نمی‌دهد. معمولا باید این دو بیماری را جداگانه درمان کنید.
درمان سر درد سینوسی

هدف از درمان سر درد سینوسی معمولا تسکین علائم و درمان عفونت است. ممکن است برای مدت کوتاهی آنتی بیوتیک و همچنین آنتی هیستامین یا ضد احتقان تجویز شود. همچنین می‌توان از داروهای ضد احتقان بینی استنشاق شده استفاده کنید، اما فقط تا ۳ روز. مصرف طولانی‌تر می‌تواند علائم شما را بدتر کند.

همچنین می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد‌، یا اگر آنها کمکی نکردند، پزشک می‌تواند برای کاهش التهاب در سینوس‌ها کورتون تجویز کند. اگر یک واکنش آلرژیک باعث شعله‌ور شدن سینوس شود، ممکن است درمان پیشگیری از آلرژی نیاز باشد.

همچنین می‌توان با ترفندهای ساده در منزل، مانند نوشیدن مایعات بیشتر، استفاده از مرطوب کننده هوا یا اسپری بینی آب شور، احساس بهتری ایجاد کرد.

در برخی موارد ممکن است جراحی سینوس را برای برداشتن پولیپ‌ها یا باز شدن سینوس‌های کوچک یا دائما متورم توصیه کنند.





:: برچسب‌ها: درمان , سر درد ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: